Search
Search

Usein kysytyt kysymykset

Onko altaiden eristeissä eroja eri toimijoiden välillä?

Suomen ulkoporeallasmarkkina on todella nopeasti kasvava toimintaympäristö. Kuten kaikissa nopeasti kasvavissa markkinoissa myös tässä on alalle pesiintynyt toimijoita jotka eivät tarjoa laadultaan riittäviä tuotteita Suomen haastaviin olosuhteisiin. Erityisesti eristeasiat pitää ottaa markkinallamme vakavasti ja näissä olemmekin markkinoiden edelläkävijä, niin eristekerrosten määrässä kuin eristevahvuudessakin. Jotkin toimijat tarjoavat kolmi- tai jopa nelikerroseristystä altaisiinsa eristevahvuutta avaamatta. Altaissamme on erittäin laadukas polyuretaani/solukumieristys kolmessa kerroksessa eristevahvuuden ollessa noin 80mm. Monikerros eristys on paras tapa eristää allas toisin kuin vanhanaikainen tapa täyttää koko välitila eristevaahdolla, jolloin altaan huoltaminen on mahdotonta tai hyvin kallista.

Kuinka paljon allas kuluttaa sähköä?

Altaan sähkönkulutukseen vaikuttaa aina merkittävästi altaan eristys, altaan koko, käyttöaktiivisuus sekä altaan sijainti. Kuohuspa, Loistospa sekä Jacuzzi altaiden kulutus on n. 3000-4000 kWh vuodessa.

Minkälaisen pohjan allas tarvitsee?

Altaan pohjan tulisi olla tasainen ja riittävän tukeva. Ulkoporealtaan paino täytenä lasketaan lisäämällä altaan tyhjäpainoon sen vaatimat vesilitrat. Näin pienestäkin altaasta tulee hyvinkin äkkiä 1500kg painava kokonaisuus. Pohjan tulisi ehdottomasti olla routimaton, eikä allas saa päästä vajoamaan. Hyviä vaihtoehtoja ovat noin 30-40cm korkea sorapeti tai 10-15cm paksu betonilaatta. Lisäksi suosittelemme vielä 30-50mm paksua Finnfoam (tai vastaavaa) eristelevyä, jonka päälle allas lasketaan. Altaan voi asentaa myös terassin päälle, tällöin riittää pelkkä eristelevy. HUOM! Muista aina varmistaa terassin kantavuus!

Miten allas asennetaan?

Altaat toimitetaan normaalisti postirahdilla, jolloin tuote on kuormalavalla pystyasennossa. Tästä tuote tulee siirtää sille suunnitellulle paikalle ja laskea edellä kuvatun tyyliselle pohjalle. Allasta ei liitetä suoraan viemäriverkkoon, eikä allas tarvitse kiinteää tulovesijohtoa. Allas tarvitsee kuitenkin liitännän suoraan sähköverkkoon, ja asennuksen tulee olla valtuutetun sähköasentajan tekemä.

Kuinka käytän allaskemikaaleja oikein?

Ulkoporealtaan puhdistukseen on olemassa muutamia erilaisia vaihtoehtoja. Altaisiimme on saatavana kemiallinen puhdistus bromipuhdistuksellaaktiivihappipuhdistuksella tai perinteisellä klooripuhdistuksella. Veden pH-arvoa sekä puhdistusaineen arvoja tulee seurata aktiivisesti mittalaitteen avulla. Käytä tablettien annostelussa AINA kelluvaa annostelijaa! Jokaisen järjestelmän kanssa veden laatua tulee seurata ja tarkistaa altaan kulloinenkin tasapaino aina ennen käyttöä. Lisävarusteena hankittavissa oleva ICO-WiFi helpottaa tätä työtä merkittävästi, sillä se lähettää veteen liittyvää dataa reaaliajassa mobiililaitteeseesi.

Bromipuhdistusjärjestelmä

Bromitabletti asetetaan kelluvaan annostelijaan n. 1 kertaa viikossa 1000 litraa kohden, altaan käytöstä riippuen. Mitä kuumempi vesi, sitä nopeammin tabletti liukenee. Myös pumppujen käyttö nopeuttaa tabletin liukenemista. Kloorirakeita voi käyttää lisäksi tukemaan vedenpuhdistusta altaan oltua kovalla käytöllä. Lisäksi shokkiklooraus tulee suorittaa aina vedenvaihdon yhteydessä.

Aktiivihappi-järjestelmä

Tabletti lisätään jokaista 1000 litraa kohden kolmen päivän välein. Altaan koon kasvaessa on annostelutiheyttä lisättävä. Järjestelmää käytettäessä on muistettava että aktiivihapen teho ei riitä tuhoamaan kaikkein sitkeimpiä epäpuhtauksia ulkoporealtaista. Tämän takia shokkiklooraus vedenvaihdon jälkeen on erittäin tärkeää. Suosittelemme shokkikoorausta tehtäväksi kuukausittain. Kuitenkin kaikkein lievimpänä kemikaalina aktiivihappi sopii erityisesti käyttäjälle jonka iho on herkkä.

Klooripuhdistus

Perinteisin vaihtoehto altaan puhtaanapitämiseen. Klooritabletti asetetaan kelluvaan annostelijaan n. 2 kertaa viikossa 1000 litraa kohden, altaan käytöstä riippuen. Mitä kuumempi vesi, sitä nopeammin tabletti liukenee. Myös pumppujen käyttö nopeuttaa kloorin liukenemista. Lisäksi shokkiklooraus tulee suorittaa aina vedenvaihdon yhteydessä.

Kuinka usein vesi tulisi vaihtaa?

Veden vaihtoväli riippuu hyvin paljon altaan käytöstä. Lähtökohtaisesti vesi suositellaan vaihdettavaksi noin 3-4kk välein. Veden vaihdon yhteydessä myös altaan suodatin/suodattimet tulisi vaihtaa uusiin. Allas vesi kannattaa vaihtaa myös mikäli altaaseen päätyy merkittäviä määriä ulkopuolisia epäpuhtauksia.

Kuinka pitkä takuu tuotteella on?

Kaikki ulkoporealtaamme tulevat 2 vuoden takuulla. Katso tästä tarkemmat takuuehdot: Takuuehdot

Miten kotiinkuljetuksemme toimii?

Kaikki rahtimme kulkevat Postin kautta. Rahti sisältää aina toimituksen asiakkaan pihalle saakka ja purku suoritetaan perälautapurkuna. Asiakkaan vastuulla on tuotteen tarkistaminen ennen rahtikirjan allekirjoittamista. Allekirjoituksella virhevastuu siirtyy kuljetusliikkeeltä asiakkaalle. Mikäli tuote on hajonnut rahdin aikana eikä rahtikirjoissa ole merkintää on asiakas tästä vastuussa. Kuljetusliike ei avusta tuotteen paikalleen siirtämisessä, joten asiakkaan on hoidettava se itse. Voit myös kysyä HIAB nostoautorahtia, jolloin allas on mahdollista nostaa suoraan paikalleen.

Miten altaiden huolto vikatilanteissa järjestyy?

Koko Suomen kattavan huoltoverkoston löydät ottamalla yhteyttä huoltoomme

 

Ongelmia ICO vedenlaatumittarin kanssa?

Avaa ICO sovellus puhelimestasi.

Paina vasemmassa alakulmassa näkyvää laatikkoa (alla kuvat).
 
Tätä kautta on mahdollista pyytää tukea kolmella eri tavalla:
  1. Jättämällä yhteystiedot lomakkeelle
  2. Online chat
  3. Varaamalla puhelin soittoajan.
 W.I.S. 1st screenW.I.S. 2nd screen W.I.S. 3rd screen

 

Voit myös lähettää sähköpostia suoraan Ondilon (ICO) tukeen: support@ondilo.eu.zohosupport.com